Strategia projektu identyfikacji zakładała wypracowanie spójnego wizerunku organizacji publicznego zaufania, o 70-letniej tradycji i złożonej strukturze wewnętrznej. Wizerunek ten odpowiadać miał na zapotrzebowania dwóch grup odbiorców o odmiennych oczekiwaniach:
Wyzwaniem projektowym było uspójnienie znaku GOPR, który przez dziesięciolecia funkcjonował w wielu wersjach i interpretacjach. Ze względu na przywiązanie organizacji do tradycji oraz na obecność historycznych oznakowani w przestrzeni gór (tablice pamiątkowe, Goprówki itp.) zależało nam na zachowaniu tradycyjnego charakteru znaku, z uwzględnieniem współczesnych wymogów druku oraz mediów cyfrowych.
Ze względu na różne profile działalności GOPR-u (ratunkowy, reprezentacyjny, edukacyjny) konieczne było usystematyzowanie i rozwinięcie rodzaju oznaczeń. Z wieloelementowego emblematu wywiedziony został znak krzyża równoramiennego – prosty symbol, wraz z akronimem, stosowany wszędzie tam, gdzie ze względów bezpieczeństwa wymagana jest maksymalna czytelność, podkreślająca ratunkowy charakter jednostki. Ze względu na rosnącą popularność turystyki górskiej oraz rozwój mediów cyfrowych stworzony został również znak alternatywny o mniej formalnym charakterze.
Cechą charakterystyczną GOPR-u jest jego struktura podzielona na regionalne grupy, które powstawały kolejno na przestrzeni czasu. Ze względu na dotychczasowy brak systemu identyfikacji, logotypy grup projektowane były bez odgórnych wytycznych, często amatorsko przez osoby zaangażowane w organizację. Naszym zadaniem było stworzenie systemu i ujednolicenie oznakowań grup.
Kolorystyka identyfikacji została oparta na granacie zaczerpniętym z krzyża w znaku głównym. Kolorami towarzyszącymi są: żółć, również wywiedziona z emblematu, oraz czerwień – nie posiadająca swojego odpowiednika w znaku, ale obecna od lat w odzieży ratowniczej oraz pojazdach GOPR-u.
Historycznym motywem graficznym, służącym dodatkowej identyfikacji organizacji, było poziome znakowanie trójkolorowym pasem. Zaproponowaliśmy, aby przywrócić ten element, wzmacniając tym rozpoznawalność pojazdów, dokumentów czy ubioru ratowniczego. Zasady stosowania tego oznakowania poziomego zostały uściślone i opisane, z uwzględnieniem koniecznych modyfikacji wynikających z charakteru lub koloru nośnika.
Ponieważ GOPR współtworzą wolontariusze, budowanie społeczności w sieci jest ważnym elementem strategii.
W komunikacji na platformach cyfrowych zaproponowaliśmy posługiwanie się znakiem alternatywnym, mocną typografią oraz profesjonalnymi materiałami fotograficznymi, tworząc w ten sposób wizerunek.
Co osiągnęliśmy?
spójny wizerunek dla 7 grup
zbiór wytycznych ułatwiających podejmowanie decyzji wizualnych
wizerunek profesjonalnego partnera dla sponsorów
szeroki zakres opracowania – brandbook liczy 144 strony
powszechne konsultacje w obrębie organizacji
zasób gotowych szablonów graficznych
Prace trwały 2 lata. Ważnym źródłem dla projektu była książka Michała Wasilewskiego „Historia w drobiazgach, drobiazgi w historii”. Wszystkie elementy wizerunku są zbudowane w oparciu o 70-letnią tradycję GOPR.
W procesie projektowym uczestniczyli przedstawiciele 7 grup:
Grupa Sudecka – Łukasz Felcenloben
Grupa Krynicka – Grzegorz Witowski
Grupa Bieszczadzka – Piotr Krupa
Grupa Jurajska – Jan Buczek
Grupa Beskidzka – Katarzyna Tyszecka
Grupa Karkonoska – Michał Raźny
Grupa Podhalańska – Magdalena Tomasiewicz